Vi mener, at god leg er det vigtigste i børns hverdag. Det er i legen børn lærer verden og sig selv at kende. Rytmikbanditterne arbejder derfor for at skabe fokus på gode lege med udgangspunkt i børnene, hvor der både er fokus på det impulsive og det styrede.
Rytmikbanditterne laver rytmik– der bygger på Gøsselmetodens helhedssyn på børns
sprog, følelser, samarbejde, rytme og motorik er blot nogle af de kompetencer, børnene udvikler.
Vi arbejder ud fra metoden "den ledede og motiverede bevægelsesleg", der bygger på værdier som helhedssyn, kreativitet og børns naturlige udvikling. Metoden tager udgangspunkt i børns spontane leg og understreger legens betydning for deres fysiske ogpsykiske trivsel. ved at støtte børns spontane bevægelsesrytme gennem musik og bevægelse, fremmes deres sansemotoriske og rytmisk-musikalske udvikling. Metoden inkluderer rammesange og rammelege, der giver børnene mulighed for at være aktivt medskabende og eksperimentere med tekst og melodi. Gennem bevægelseslegen styrkes børns personlighed, fantasi, kreativitet og sociale sammenspil, hvilket øger deres selvtillid og selvværd. Formålet er at skabe en harmonisk udvikling, hvor børnene lærer at lytte, iagttage og samarbejde, og opdager nye muligheder og ressourcer i sig selv.
Undervisningen hos rytmikbanditterne indebærer altid masser af konkrete
lege og muligheder for inspiration til rytmik og leg i hverdagen. Derudover pudser vi rytmikbrillerne, og fokuserer på hvordan vi kan se kvalitet og læring i legen og hvordan vi med enkelte metoder kan guide og hjælpe børnene og skabe et godt legemiljø.
Vi er Rytmikbanditterne! Vi er alle uddannede
Gøssel Rytmikpædagoger og dermed ambassadører for den gode musikalske leg og garanter for, at rytmikkulturen som en særlig pædagogisk metode i Danmark bibeholdes.